Του Δρ. Νίκου Μαζαράκη

Σε μία σημαντική αλλαγή προχώρησε η Αμερικάνικη Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ σε ότι αφορά το ναυτικό χάρτη που απεικονίζει την επικίνδυνη περιοχή για έναν τροπικό κυκλώνα. Εδώ και αρκετά χρόνια οι χάρτες που απευθύνονται στους ναυτικούς και εκδίδονται από το Tropical Analysis and Forecast Branch (TAFB) του National Hurricane Center (NHC) βασίζονται στον κανόνα Rule 1-2-3 που αναφέρουμε και στο σεμινάριο μας με τίτλο Tropical Cyclones Seminar. Με βάση αυτό τον κανόνα, οι Αμερικανοί μετεωρολόγοι παρέχουν τη δυνατότητα στο ναυτικό να αποφύγει την πιο επικίνδυνη περιοχή σε ένα τροπικό κυκλώνα, όπως φαίνεται και στο παρακάτω σχήμα.

figure21

Έτσι με τη γραμμοσκιασμένη περιοχή, δίνουν ουσιαστικά τα όρια της επικίνδυνης ζώνης που πρέπει να αποφύγει ο καπετάνιος για τις επόμενες τρεις ημέρες ή 72 ώρες από την Valid Time του χάρτη.

Τα τελευταία χρόνια όμως, οι προγνώσεις της μελλοντικής τροχιάς των τροπικών κυκλώνων έχουν παρουσιάσει αξιοσημείωτη βελτίωση. Έτσι χρησιμοποιώντας τον κανόνα Rule 1-2-3, αποκλείουμε μία τεράστια περιοχή, χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει λόγος. Με βάση λοιπόν αυτό το σκεπτικό, από τις 15 Ιουλίου 2016 και μετά το NHC παρέχει τους χάρτες πιθανότητας για τους ανέμους αντί της Danger Zone. Ας δούμε όμως ένα τέτοιο χάρτη και πως ακριβώς τον διαβάζουμε.

Ο παραπάνω χάρτης έχει γίνει για την τροπική ύφεση KARL και την τροπική καταιγίδα LISA και έχει Valid Time στις 22SEP2016, 09Z. Στον KARL, στη γραμμασκιασμένη περιοχή μεταξύ της συμπαγούς γραμμής και της διακεκομμένης, η πιθανότητα οι άνεμοι να ξεπεράσουν σε ένταση τους 34 κόμβους είναι μόλις 5% ενώ στο εσωτερικό της περιοχής που περικλείεται από τη συνεχόμενη γραμμή η αντίστοιχη πιθανότητα είναι 50%. Και όλα αυτά ισχύουν για τις επόμενες 72 ώρες από τη Valid Time του χάρτη. Αυτό που επίσης καταλαβαίνουμε από τον ίδιο χάρτη, είναι ότι ο KARL θα αναβαθμιστεί σε τροπική καταιγίδα και στη συνέχεια σε τροπικό κυκλώνα (δείτε τα σύμβολα που αλλάζουν). Αντιθέτως η LISA από τροπική καταιγίδα, την επόμενη ημέρα, δηλαδή στις 23/9, υποβαθμίζεται σε post-tropical και για αυτό το λόγο δεν υπάρχει πλέον από την επόμενη ημέρα, περιοχή που να περικλείεται από συνεχόμενη γραμμή. Άρα οι άνεμοι θα πέσουν κάτω από τους 35 κόμβους.

Σε γενικές γραμμές διαβάζοντας έναν τέτοιο χάρτη ο καπετάνιος, πρακτικά είναι επιβεβλημένο να αποφεύγει οπωσδήποτε την περιοχή του 50%. Καλό όμως θα ήταν να μένει έξω από την περιοχή της διακεκομμένης γραμμής, παρά το γεγονός ότι η πιθανότητα πέφτει στο 5%, αν βέβαια μπορεί να κάνει τους ανάλογους ελιγμούς.

Το καλοκαίρι αυτό όμως έγινε και μία άλλη μικρότερη αλλαγή από τους Αμερικανούς, οι οποίοι άλλαξαν τον κεντρικό server που μπορούμε να βρούμε τους χάρτες. Πατώντας στα δύο links που ακολουθούν μπορούμε να δούμε τους τελευταίες χάρτες πιθανοτήτων έντασης ανέμων.

http://tgftp.nws.noaa.gov/fax/PWEK11.gif

http://tgftp.nws.noaa.gov/fax/PWFK11.gif

 

Αλλαγές στους χάρτες του TAFB/NHC

Pin It on Pinterest

This website uses cookies to ensure that we give you the best possible experience on our website. If you continue without changing your Cookie Settings, we'll assume you're happy with it.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site.

We track anonymized user information to improve our website.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Accept all Services
EN